افراد همیشه ناراضی چه کسانی هستند و دلیل نارضایتی‌شان چیست؟

افراد همیشه ناراضی چه کسانی هستند و دلیل نارضایتی‌شان چیست؟

افراد همیشه ناراضی چه کسانی هستند و دلیل نارضایتی‌شان چیست؟

 

بعضی وقتا شرایط زندگی باعث می شه احساس خوشبختی نکنین. ولی بخشی از این نارضایتی به دلیل تفکر خودتونه. درواقع بیشتر وقتا، تفکر، رفتار و عادتا نقش خیلی مهمی در این مسئله اجرا می کنن. در این مقاله با هفت عادت خراب کردن کننده افراد همیشه ناراضی آشنا می شید که می تونن باعث نارضایتی شدید شما و دور و بریا تون شن. با چگونگی بهترین شکل شکست دادن این عادات آشنا می شید.

 

  • ۱۰ نکته ای که رضایت از زندگی شما رو افزایش می ده
  • عکاسی در تغییر نگاه شما به زندگی اثر داره؟
  • زندگی موفق چیه؛ افراد موفق دنیا در این باره چه نگرشی دارن؟

۱. کمال گرایی

حتما همه چیز باید عالی باشه تا خوشبخت شید؟

باید رفتارتان عالی باشه و نتایج عالی بگیرین تا خوشبخت شید؟

در این صورت، خوشبختی تقریبا غیرممکنه. اینکه از خودتون انتظاراتی داشته باشین که از هیچ انسانی بر نمیاد درنهایت اعتماد به نفس شما رو کم می کنه. حس می کنین به اندازه کافی خوب نیستین، حتی اگه نتایج خوب یا عالی زیادی گرفته باشین؛ فقط هرازگاهی که کارا عالی پیش می رن. در بقیه ی مواقع هر کاری می کنین و هرکه هستین، کافی نیس.

چه جوری بر این عادت پیروز شدین؟

سه چیز به شما کمک می کنه تا از کمال گرایی خلاص شید و رضایت مندتر باشین:

به دنبال کمال نباشید

اگه همیشه به دنبال کمال باشین، کاراتون سخت تر می شن. شاید هیچ وقت نمی تونین اونا رو تموم کنین. پس به دنبال کمال نباشید. ولی از این ایده واسه تنبلی استفاده نکنین. فقط بدونین که بعضی وقتا چیزها به اندازه کافی خوب هستن. وقتی به این مرحله رسیدید باید کارتون رو تموم کنین.

چار چوب زمانی داشته باشین

این یکی از مهم ترین دلایل واسه رهاکردن کمال گراییه. اگه افکار کمال گرایانه به ذهن تون خطور کرد، این دلیل رو واسه خودتون تکرار کنین. فیلمای زیاد، موسیقی و مشاهده ی دنیا باعث می شه به آسونی در رویای کمال گرایی غرق شید. این رویا عالی مثل اینکه و در طلب اون هستین.

ولی این ایده در زندگی واقعی خیلی عملی نیس و باعث درد و رنج زیادی واسه شما و دور و بریا تون می شه. این مسئله به ضرر شماس. بعضی وقتا باعث می شه رابطه ، شغل و پروژه های خود رو از دست بدین؛ فقط چون انتظارات واقعی از اونا ندارین. همیشه این حقیقت آسون رو به خود یادآوری کنین.

۲. زندگی بین افراد منفی باف

هیچکی تنها نیس. دور و بریا، کتابایی که می خونین، فیلمایی که می ببینن و موسیقی ای که گوش میدید اثر زیادی روی احساسات و افکارتان دارن.

حالا اگه اجازه بدین این صداهای منفی روی شما اثر بذارن، خوشحال بودن سخت تر هم می شه. صداهایی که همیشه از ناخوشیای زندگی میگن خطرناک هستن و شما رو پر از ترس و محدود کردن می کنن. اینا زندگی رو با دید منفی می بینن.

چه جوری بر این عادت پیروز شدین؟

جانشین کردن صداهای منفی با افکار مثبت خیلی موثره. این کار دنیای جدیدی رو جلو شما رو می کنه.

پس زمان بیشتری رو با افراد مثبت بگذرونین. کتابای انگیزه دهنده بخونین. فیلما و برنامه های تلویزیونی ای ببینین که شما رو به خنده میندازن. با دید تازه ای به دنیا نگاه کنین.

می تونین با افکار کوچیک شروع کنین. مثلا، یک وبلاگ یا کتاب الهام بخش بخونین. وقتی صبحانه می خورید به جای اینکه روزنامه بخونین یا اخبار ببینین به کتاب صوتی گوش بدین.

۳. در گذشته و آینده غرق بودن

خیلی دردناکه که بیشتر زمان خود رو در گذشته بگذرونین. یا خاطرات قدیمی و دردناک رو یادآوری کنین. یا به یاد دعواها، فرصتای ازدست رفته و چیزایی مثل این بیفتید. از طرف دیگر، فکر زیاد درباره ی آینده هم ترسناکه. بعضی وقتا تصور می کنین ممکنه چه مشکلاتی سر کار پیش بیان یا در رابطه خود با چه رقابتایی روبرو شید. یا چه مشکلاتی واسه سلامتی شما پیش بیاد. در تموم این موارد دچار کابوسای ترسناکی می شید که دوباره و دوباره تو ذهن تون تکرار می شن. وقتی الان زندگی نمی کنین، تجربه های شگفت انگیز زیادی رو از دست میدید.

مطلب مرتبط :   افراد موفق چطور استرس خود را مهار می‌کنند؟

اگه می خواید خوشحال باشین این کار رو نکنین.

چه جوری بر این عادت پیروز شدین؟

فکر نکردن در مورد گذشته یا آینده تقریبا امکان نداره. البته، حتما باید واسه فردا و سال آینده خود برنامه داشته باشین یا از گذشته خود درس بگیرین.

ولی زیادی فکر کردن به این مسائل کمک زیادی نمی کنه.

من همیشه سعی می کنم الان زندگی کنم. همین الان اینجا هستم، روی کلماتی که می نویسم تمرکز کردم، بعدا می خوام ناهار بپزم و اونو بخورم و بعد ورزش کنم. موقع انجام همه این کارا دقیقا روی همون کار متمرکز هستم.

هر کاری که می کنین، سعی کنین حواس تون رو روی کار نگه دارین و غرق در گذشته و آینده نشید.

اگه غرق در گذشته و آینده شدید، سعی کنین چند دقیقه روی تنفس خود تمرکز کنین. یک جا بشینین و با تموم حواس به دور دقت کنین. این کارا رو انجام بدین تا دوباره وارد زمان حال حاضر شید.

۴. مقایسه خود و زندگی تون با بقیه و زندگی اونا

یکی از مضرترین عادتای روزانه اینه که همیشه خودتون رو با بقیه و زندگی اونا مقایسه کنین. وقتی ماشین، خونه، شغل، کفش، پول، روابط شخصی، روابط اجتماعی و غیره رو با بقیه مقایسه می کنین، درنهایت فقط اعتماد به نفس خود رو نابود می کنین و باعث احساسات منفی زیادی در خود می شید.

چه جوری بر این عادت پیروز شدین؟

این عادت رو با دو عادت دیگر جانشین کنین.

خودتون رو با خودتون مقایسه کنین

به جای مقایسه خودتون با بقیه، عادت کنین خودتون رو با خودتون مقایسه کنین. ببینین چقدر رشد کردین. چه چیزایی رو به دست آورده اید. چقدر به طرف اهداف خود جلو رفته اید. این عادت باعث می شه شکرگزار باشین. قدر خودتون رو بدونین و با خودتون مهربون باشین. چون می ببینن چقدر پیشرفت کردین، بر چه مشکلاتی غلبه کردین و چه کارهای خوبی انجام دادین.

این طور دیگر لازم نیس بقیه رو هم کوچیک بشمارید تا خودتون حس بهتری پیدا کنین.

مهربون باشین

تجربه می گه رفتار و تفکر شما نسبت به بقیه اثر خیلی زیادی روی احساس و افکار شما در مورد خودتون می ذاره. وقتی بقیه رو قضاوت و انتقاد می کنین، بی اراده قضاوت و انتقاد از خودتون رو افزایش میدید. با بقیه مهربون تر باشین و به اونا کمک کنین. در این صورت با خودتون مهربون تر می شید و به خودتون بیشتر کمک می کنین.

روی جنبه های مثبت خودتون و دور و بریا بیشتر تمرکز کنین

قدر خوبیای خودتون و بقیه رو بدونین. در این صورت به جای اینکه خودتون رو با بقیه مقایسه کنین و تو ذهن خود فرقیایی رو با اونا به وجود بیارین، بیشتر خودتون و مردم دنیا رو قبول می کنین.

به خاطر داشته باشین، با مقایسه به هیچ جا نمی رسید. همین که این مسئله رو قبول کنین، یه قدم مثبت ورداشته اید. مهم نیس چیکار می کنین، همیشه افرادی در دنیا هستن که از شما بیشتر دارن یا در کارشون ماهرتر هستن.

۵. تمرکز روی جزئیات منفی زندگی

در هر شرایطی دیدن جنبه های منفی و تمرکز روی جزئیات واسه تون به جز نارضایتی هیچی نداره. در این صورت دور و بریا رو هم ناراحت می کنین.

چه جوری بر این عادت پیروز شدین؟

شکست دادن این عادت آسون نیس. یکی از روشای موثر واسه شکست دادن این عادت، شکست دادن عادت کمال گراییه. یعنی وقتی به جای اینکه فکر کنین همه شرایط باید مثبت و عالی باشن، قبول می کنین که هر شرایطی بالا و پایینای خودش رو داره. در این صورت واقعیت رو قبول می کنین. ذهن و روح شما جنبه های منفی شرایط رو آزاد می کنن. روی این جنبها نمی مانید و از کاه کوه نمی سازید.

مطلب مرتبط :   افزایش حجم عضله در افراد لاغر با ۱۱ راهکار طبیعی و نتیجه‌بخش

روش موثر دیگری، تمرکز روی سازندگیه. به جای اینکه روی جنبه های منفی بمونین و در مورد اونا غر بزنین، می تونین سوالات بهتری بپرسید. سوالاتی مثل:

چه جوری میتونم این جنبه ی منفی رو به چیزی مثبت و مفید تبدیل کنم؟

چه جوری میتونم این مشکل رو حل کنم؟

وقتی فکر می کنین به مشکلی بر خورده اید، از راه حل سوم استفاده کنین. از خودتون بپرسید کی اهمیت می ده؟ می ببینن که در درازمدت این مسئله اصلا مهم نیس.

۶. محدودکردن زندگی با باور بر اینکه می پندارید دنیا دور محور شما می چرخد

فکر می کنین دنیا دور محور شما می چرخد و خودتون رو محدود می کنین. چون می ترسین اگه کاری جدید یا متفاوت انجام بدین، مردم در مورد شما چه فکر می کنن. در این صورت روی خودتون و زندگی تون محدود کردنای بزرگی قرار میدید. چه جوری؟

اول اینکه نسبت به تجربه چیزای جدید و رشدکردن مقاومت می کنین. فکر می کنین که همه انتقادات و منفی بافیایی که در مقابل شما قرار میگیره، تقصیر شماس. درحالی که ممکنه تقصیر طرف مقابل باشه چون هفته خوبی نداشته. یا ممکنه تصور کنین، توانایی ذهن خوانی اونو دارین. یکی از دلایل خجالتی بودن اینه که فکر می کنین مردم به حرفها یا کاراتون اهمیت زیادی میدن.

چه جوری بر این عادت پیروز شدین؟

باید بدونین که مردم خیلی به کارا و حرفاتون اهمیت نمی دن؛ ذهن اونا درگیر زندگی و نگرانیای خودشونه. یا اینکه نگران این هستن که مردم در مورد اونا چه فکر می کنن. بله، این قضیه ممکنه باعث احساس کم اهمیتی در مورد خودتون شید، ولی ، این تفکر شما رو آزادتر می کنه.

به دور دقت کنین

به جای اینکه تموم مدت نگران نگاه مردم درباره ی خودتون باشین، به مردم دور تون فکر کنین. به حرف شون گوش بدین و به اونا کمک کنین. این به داشتن اعتماد به نفس کمک می کنه و باعث می شه این قدر خودمحور نباشید.

۷. پیچیده کردن زندگی

ممکنه زندگی خیلی پیچیده باشه. این می تونه باعث استرس و ناراحتی شه. ولی معمولا خیلی از این پیچیدگیا رو خودمون به وجود میاریم. بله، ممکنه زندگی روزبه روز سخت تر شه. ولی این معنیش این نیس که نمی تونیم عادتای جدیدی واسه خودمون به وجود بیاریم تا زندگی مون رو کمی آسون تر کنیم.

چه جوری بر این عادت پیروز شدین؟

سخت تر کردن زندگی می تونه شامل عادتای زیادی شه. حالا می خوام چند عادت رو به شما پیشنهاد کنم که با اونا جانشین کنین. اینا جانشینایی واسه عادتایی هستن که زندگی رو زیادی پیچیده می کنن:

تمرکز و توجه به همه چیز در زندگی روزمره

به جای این عادت نادرست، هربار فقط روی یک کار تمرکز کنین. فهرستی از ۲ یا ۳ کاری که باید انجام بدین درست کنین و مهم ترین هدف تون رو روی تخته سیاهی که همیشه در خطر دیده، بنویسین.

وسایل زیادی داشتن

به جای این عادت، از خود بپرسید: در یک پارسال از این استفاده کردم؟ اگه نه یا اونو دور بندازین و یا ببخشین.

پیچیده کردن رابطه ها به دلیل پیش داوری و قضاوت

خوندن ذهن خیلی سخته. پس به جای اون سوال بپرسید و رابطه برقرار کنین. این به شما کمک می کنه دعواها، سوتفاهما و منفی بافیای اضافه رو از بین ببرین و زمان و انرژی کمتری صرف کنین.

سردرگمی بین ایمیلا

زمان و انرژی کمتری رو روی ایمیل هاتون بذارین، اونا رو روزی یک بار چک کنین و ایمیلای کوتاه تری بنویسین (اگه امکان داشته باشه، کمتر از ۵ جمله).

سردرگمی بین استرسا و مشکلات

وقتی استرس دارین، درگیر مشکل یا نگران گذشته یا آینده هستین، یکی-دو دقیقه نفس عمیق بکشین. فقط روی هوایی که داخل و خارج می شه تمرکز کنین. این باعث می شه بدن شما آروم شه و ذهن تون به حال حاضر برگرده. بعد دوباره می تونین روی چیزی که از همه مهم تره، تمرکز کنین.



6000تومان

92

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

No description. Please update your profile.

You must be logged in to post a comment