بازاریابی ورزشی در ایران

بازاریابی ورزشی در ایران

بازاریابی ورزشی در ایران

بازاریابی علم جوانی است که سابقه پیدایش آن از قرن بیستم عقب تر نمی رود. در ایران این سابقه بسیار محدودتر و کوتاهتر است و شاید از پنجاه سال تجاوز نکند(30). گرچه در چهل سال اخیر به ویژه همزمان با برنامه چهارم و پنجم عمرانی در سالهای پیش از انقلاب اسلامی، مطالعات بازاریابی مرسوم بوده ولی به لحاظ تابعیت اقتصادی کشور، جهت گیری های وارداتی در اقتصاد ملی ، تک محصولی بودن اقتصاد و خلاصه اتکا به دارایی های نفتی، این مطالعات بیشتر ناظر به توزیع بوده و توجهی به تولید نداشته است(29).  لذا باید تاکید کرد که در کنار کیفیت کالاهای ورزشی تولیدی در ایران به عواملی دیگر همچون فقدان تبلیغات و بازاریابی مناسب برای یافتن بازارهای مناسب جهت عرضه ی محصولات، عدم کیفیت مناسب در بسته بندی ها، تحریم اقتصادی و قیمت گران کالا های تولیدی در ایران نسبت به بازار های جهانی و نا برابری ارزی، باید مورد توجه قرار گیرند تا در فرآیند توسعه ی اقتصادی آنی در ایران شاهد نقش اجتناب ناپذیر قسمت ورزش در در آمد زائی و ایجاد رفاه اجتماعی باشیم(28). در ایران با همه اهمیت و ارزشی که مبحث بازاریابی ورزشی برای خود دارد اما به دلایل مختلف به آن توجه خاص و علمی صورت نمی­گیرد. و این بدین معنی نیست که در ورزش کشور ما اصلاً کار اقتصادی انجام نمی­شود. بلکه منظور این است که ورزش در ایران هنوز کاملاً حرفه­ای نشده است و لذا رقابت برای کسب درآمد بیشتر صورت نمی­گیرد و با دیدگاه اقتصادی به آن توجه نمی­شود. ولی با همه این تفاسیر به صورت­های مختلف و گاه غیرحرفه­ای و غیرعلمی، عمل کسب درآمد توسط باشگاه­ها صورت گرفته و از این طریق گوشه­ای از مخارج خود را جبران می­کنند. از مواردی که به نوعی به آن توجه شده و رسماً اعمال می­شود می­توان به خرید و فروش بازیکن و مربی که به آن نقل و انتقال می­گویند و تبلیغ بر روی لباس­ها و وسایل ورزشی و همچنین استفاده از تبلیغات در محیط­های ورزشی اشاره کرد. اما بسیاری موارد دیگر که از اهمیت بالایی برخوردار هستند مانند حق پخش تلویزیونی یا تشکیل انجمن طرفداران و عضویت در باشگاه­ها و همچنین اسپانسرهای بین­المللی نادیده گرفته شده­اند(11).

مطلب مرتبط :   افزایش آگاهی از برند با ۷ راهکاری که شما را در میان مشتریان محبوب‌تر می‌کند

92

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~