ویژگی های خرید و فروش اینترنتی

ویژگی های خرید و فروش اینترنتی

ویژگی های خرید و فروش اینترنتی

خرید و فروش اینترنتی:

می­توان محصولات و خدمات را بر­اساس ویژگی­های خرید آن­ها در ارتباط با خرید اینترنتی به سه دسته طبقه بندی نمود:

2-13-1- خریدهای بی­دردسر و آسان: این نوع خرید­ها مخاطره اندکی را در بر­دارند. فروش­های اینترنتی می توانند در مورد این نوع کالا­ها بسیار موفق باشند چرا که می­توانند از هر محصول نمونه­های متعددی را با ارائه تخفیفات زیاد و ارسال راحت برای خریداران تامین نمایند.

2-13-2- کالاهای تحقیق شده: این دسته از خرید­ها به برنامه­ریزی و کسب اطلاعات فراوان در مورد کالاهایی که حضور فیزیکی در حین خرید آن­ها چندان ضروری نیست نیاز دارند. در عین حالی که کالاهای گران قیمتی هستند و نیاز به اطلاعات قبلی دارند؛ نظیر انواع تورهای تفریحی، لوازم و سخت افزارهای کامپیوتری و لوازم الکتریکی.

 

2-13-3- کالاهای برگشت پذیر:این گروه کالاهایی با قیمت متوسط و دفعات وتناوب خرید بالا هستند که ارسال آن­ها برای مصرف­کننده می­تواند با موفقیت مواجه شود. از جمله این کالاها می­توان از انواع ویتامین­ها، لوازم آرایشی و زیبایی و حتی غذاهای مخصوص مراسم تشریفاتی نام برد.لازم به یادآوری است انجام خریدهای اینترنتی مصرف­کنندگان به همان دلایلی است که خرید هایشان را از طریق کاتالوگ انجام می­دهند که این دلایل در جدول 1شماره ارائه شده است(هاوکینز[1]،2007؛601).

خریدهای اینترنتی نه تنها سرعت رشد بالایی نسبت به خریدهای کاتالوگی دارند، بلکه به عنوان جایگزین شیوه سنتی خرید کاتالوگی نیز محسوب می­شود. اینترنت می­تواند یک فروشگاه مجازی با ترکیب خوبی از انتخاب، راحتی، قیمت و سایر ویژگی­های خریدهای کاتالوگی یا فروشگاه­های سنتی قلمداد شود. در یک تحقیق انجام شده در آمریکا، مصرف­کنندگان دلایل خود را از عدم انجام خرید­های اینترنتی ذکر کرده­اند که در جدول شماره 2 ارائه شده است.

مطلب مرتبط :   کسب و کار اینترنتی - لوکساور

معمولاً خرید محصول به شیوه اینترنتی نیازمند آن است که مصرف­کننده حداقل آدرس پستی و شماره کارت اعتباری خود را در اختیار شرکت( فروشنده) قرار دهد. اغلب شرکت­ها و خرده­فروش­های اینترنتی، اطلاعات بیشتری را از افراد می­­خواهند و این یکی از مشکلات این شیوه خرید است. مصرف­کنندگانی که قصد خرید دارند از ارائه اطلاعات شخصی خود به افراد غریبه نگرانند. این نگرانی­ها در محیط اینترنت به دلیل مشکلات امنیتی داد و ستدهای اینترنتی تا حدودی افزایش پیدا می­کند. نگرانی خریداران در مورد امنیت و حفظ اطلاعات خصوصی آنها یکی از چالش­های عمده بر سر راه رشد کسب و کارهای اینترنتی است. آمار نشان می­دهد که در سال 2001 خرده فروش­های اینترنتی بالغ بر 5/5 میلیارد دلار برای حفظ امنیت و ایجاد اعتماد در خریداران هزینه کرده­اند که این رقم در سال 2006 به 5/24 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

با وجود اینکه نگرانی­ها در میان همه گروه­های جامعه وجود دارد، اما در برخی از گروه­ها نظیر زنان، افراد متاهل، سالمندان و افرادی که درآمد و تحصیلات بالاتری دارند، بیشتر به چشم می­خورد)­روستا و بطحایی، ١٣85 ،506).

 

Hawkins & et al -[1]

92

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~