• Wang, M. M., Brislin, R., Wang, W., Williams, D., & Chao, J. H. (2000). Turning bricks into jade: Critical incidents for mutual understanding among Chinese and Americans. Yarmouth, ME: Intercultural Press.
  • Wood, J. Communication Mosaics: an introduction to the field of communication (۳rd). Thomson Wadsworth. 2004.
  • Abstract
    By examining the concept of intercultural communication in a conceptual network aserted that intercultural communication refers to communication between people belonging to two cultures. Locating in two cultural geography, makes it difficult to come to understand each other. So what becom the most important in intercultural communication is Cultural difference. Cultural difference may be results from language, ethnicity, race or political geography. But studies show that religion can be seen as the most important factor in cultural differences. This will be highly delighted in Islamic approach to intercultural communication. In this case, if one of the communicators be a “Muslim”, intercultural communication refers to the communication between Muslims and non-Muslims; and factors such as language, ethnicity and geography are loses theire importance. Specially regarding to the point that religion attempts to highlight the ideological borders and ignore other boundaries. Intercultural communication pattern in Islam is a normative approach to intercultural communication. Research literature about the subject showed that there are at least six considration about pattern, but none of them alone is considerd to be Appropriate in this research. Intercultural communication pattern is to drawn framework of intercultural interaction from the Islamic perspective. Intercultural interaction framework is based on six principles extracted from Islamic teachings from the Islamic perspective? In regard to this question that: “What pattern is provided for intercultural communication” and since the pioneering research also efforts have attention to the given issues in this area, “Constant Asymmetric Comparative Method” as a general approach was taken. On the margin of this approach, the capacity of qualitative content analysis methods (such as semantic field, content analysis, interpretation and ijtihad), for understanding intercultural communication principles were used. The result is that: the pattern of intercultural communication is a normative pattern and the action that takes place inspired by this pattern, called “Invitational action”. This type of action is dialogical and based on wisdom with the aim of inviting to Monotheism through shared blifes, Islam and human nature (fitrat).
    Keywords: intercultural communication, intercultural communication patterns, intercultural interaction, Invitational action, communication system
    Baqir Al- Olum University
    Faculty of Culture and Social and Behavioral Sciences
    Thesis
    For degree of Phd
    In culture and communication
    Title:
    Pattern of intercultural communication in ialsm
    Supervisor:
    Ebrahim Fayyaz
    Advisors:
    Mohsen Alviri
    Karim khanmohammadi
    By:
    Hassan yousefzadeh
    September 2014

    مطلب دیگر :  سايت مقالات فارسی - الگوی ارتباطات میان ‌فرهنگی در اسلام- قسمت ۱۹

    1. شوتس ایشل، راینر؛ مبانی جامعه‌شناسی ارتباطات، نشر نی، ۱۳۹۱: ص ۱۶ ↑
    2. همان ↑
    3. بگذریم از این که برخی از پژوهشگران عرصه ارتباطات میان‌فرهنگی، سقوط ارزش دلار آمریکا و افزایش بهای انرژی در سطح جهان را نیز در سرعت گرفتن ارتباطات میان‌فرهنگی سهیم می‌دانند.(به‌عنوان نمونه، ر.ک:

    Martin, Judith. N, Thomas. K. Nakayama. Intercultural Communication Contexts, 2010, p x) ↑

    1. توجه جدی به مطالعات ارتباط میان‌فرهنگی را با جهانی شدن و دهکده جهانی مرتبط می دانند. در حقیقت ارتباطات میان‌فرهنگی یکی از خصیصه‌های اصلی دنیای امروز است که مرزهای فرهنگی در حال فروپاشی است.(ر.ک: فای پاتال، ارتباطات میان‌فرهنگی و ساختن اجتماعی جهانی، ۲۰۰۵). ↑
    2. Shi, Zhenmei and Wenhua Hu, Non-verbal behavior in intercultural iommunication, ↑
    3. Rigotti, Rocci and Greco, Intercultural Communication: A linguistic and argumentative approach, 2004, P: 37 ↑
    4. Jandt, F. E. (2001). Intercultural communication: An introduction (third Ed.). Thousand Oaks: Sage. ↑
    5. بالی، ۱۹۹۱، ص۴۳۷-۴۵۳؛ به‌نقل از آشنا، ۱۳۸۳، «فرهنگ، ارتباطات و سیاست خارجی، ارائه مدلی برای دیپلماسی عمومی»، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، ش ۲۱، صص ۲۲۷- ۲۶۲ ↑
    6. برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

    7. دنزباخ، دانشنامه بین‌المللی ارتباطات، ۱۳۹۰، ص ۱۸۰٫ ↑
    8. سلیمی،علی؛ «درون‌مایه‌های یک نظریه ارتباطات میان‌فرهنگی در آموزه‌های قرآن»؛ دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، س ۲، ش، پائیز و زمستان ۱۳۸۹، صص ۷-۳۸ ↑
    9. همان ↑
    10. ارتباطات میان‌فرهنگی در سال‌های اخیر به یکی از پرجستجوترین موضوعات تبدیل شده است(آکای، ۲۰۰۵) ↑
    11. دلاور، علی، روش‌های تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی، ۱۳۸۴ ↑
    12. محمدی‌مهر، روش تحلیل محتوا: راهنمای عملی تحقیق، ۱۳۸۷ ↑
    13. کرلینجر، مبانی پژوهش در علوم رفتاری، ج۱، ۱۳۸۱، ص۹۹٫ ↑
    14. مطلب دیگر :  الگوی ارتباطات میان ‌فرهنگی در اسلام- قسمت ۳