تحقیق رایگان درباره اقدامات تروریستی

دانلود پایان نامه

ویژگی ها ـ سرزمین، جمعیت، حکومت، استقلال از کشورهای اصلی ـ واقعیتی است که دنیای امروز با بی توجهی از آن عبور کرده است. مقابله با این پدیده شوم، با کوچک انگاری داعش و نادیده گرفتن قدرت نمایی هایی که در سایه قساوت و وحشی گری و ارعاب با شیوه های بربریت قرون وسطایی و با کمک رسانه های مدرن به طور مشخص توییتر و یوتیوب در صدد جلب توجه افکار عمومی جهان و جذب نیروی بیشتر از اقصی نقاط دنیا است، امکان پذیر نیست.
داعش، گام به گام درحال تغییرمرزها، دولت سازی به سبکی جدید، و متفاوت از نرم‌های پیشین بین المللی مبتنی بر توافقنامه سایکس پیکو است، و سوگمندانه باید گفت که در این اقدام خود موفق عمل کرده است. گروهی تروریستی که توانسته در مدتی کوتاه دولت سازی کند و خلیفه‌ای در برد جهانی اعلام کند و ظاهرا همه دنیا را هم به چالش گرفته است.
دولت سازی داعش با تقویت بنیه مالی و به یمن رسانه‌های اجتماعی در حال تثبیت و گسترش است. تقویت مالی که پس از حمله به موصل ودستبرد و غارت بانک‌ها و موسسه‌های مالی این منطقه بدست آورد، و از قبل فروش نفت قاچاق، گروگانگیری، کمک‌های پیدا و پنهان حامیان سیاسی و اقتصادی، عتیقه فروشی، جزیه و انواع و اقسام مالیات و فدیه و… درصدد بی‌نیاز شدن از پشتوانه‌های مالی پیشین خود است.
بعلاوه، داعش به یمن شبکه‌های اجتماعی، با تبلیغات و جنگ روانی گستره خود و با توحش بی‌سابقه‌ای که نمونه اخیرش را با سوزاندن خلبان اردنی به نام خود ثبت کرد، طی یک سال گذشته همواره جزو مهم ترین اخبار رسانه‌های اصلی جهانی بوده است. واقعیت آن است که داعش غده‌ای بدخیم در منطقه است که با شیوه‌های پیش پا افتاده و تصور کارامد بودن چند بمباران هوایی توسط نیروهای ائتلاف، نمی توان به مقابله با آن پرداخت. تاخیر در شناخت نحوه مقابله با این پدیده، فقط و فقط به گسترش و همه گیر شدن این غده در منطقه می انجامد.  (کدیور، 1393، ص 16)
2-7-5- ادبیات و مفاهیم قطعنامه 2178 شورای امنیت
24 سپتامبر، موقعیتی خاص و ویژه برای شورای امنیت بود. زیرا این شورا برای ششمین بار در طول تاریخ 70 سال کاری خود، در سطح بالاترین مقامات دولت های عضو یعنی در سطح سران تشکیل شد. در این جلسه 4 ساعته، شورا جدیدترین قطعنامه خود را به بهانه مقابله با داعش ولی با عنوان کلی «تهدیدهای ناشی از اقدامات تروربستی بر صلح و امنیت بین المللی» تصویب کرد، عنوانی که از سال 2001 تا کنون همه ساله چندین مصوبه این شورا را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، 20 روز پیش بود که شورا از همین عنوان برای تصویب قطعنامه 2170 علیه داعش استفاده کرده بود. برجسته ترین ویژگی قطعنامه جدید اینست که بر اساس فصل هفتم منشور و هم چنین با اتفاق آرای اعضا صادر گردیده است.
وجود اتفاق آراء آن هم در مورد یک پدیده ضدصلح و امنیت بین المللی به نام داعش که مسائل اصلی و حاشیه ای سیاسی بسیاری داشته است، نشان می دهد که اولاً تهدیدآمیز بودن اقدامات تروریستی داعش و گروههای مشابه آن، به شدت فضای فکری و خط مشی سیاسی دولت های عضو شورا را متاثر نموده به طوری که همه این دولتها، چنین پدیده ای را به عنوان «تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی» شمرده اند. ثانیاً این گونه پدیده ها آن چنان بر نظم جهانی اثرگذارند که اگر مورد کنترل قرار نگیرند، ممکن است به تهدیدهای بیش تری در آینده منجر شوند. ثالثاً افکار عمومی نیز انتظار تحرک در شورای امنیت و ایفای مسئولیت های مرتبط با حفظ صلح و امنیت بین المللی را دارد و پاسخگو نبودن به این انتظار، وجاهت شورا را بیشتر مخدوش می کند.
البته امریکا که پیشنهاد دهنده اصلی این قطعنامه بوده است، قصد خاصی از این اقدام داشته است. در این زمینه، جایگاه یافتن ائتلاف بین المللی به رهبری این کشور برای اقدام نظامی علیه داعش در سوریه، اصلی ترین هدف این کشور بوده است به طوری که بتواند از ادبیات و مفاهیم این قطعنامه برای پاسخ دادن به انتقادها و مخالفت های بازیگرانی همچون روسیه استفاده نماید. اما همان گونه که خواهیم دید، این کشور در تحقق این اهداف ناکام مانده و تصریحات قطعنامه اساساً علیه این مقاصد و انگیزه ها هدف گیری نموده است.
ریاست اوباما بر این نشست نیز که دومین موقعیت وی در این زمینه در طول دوره ریاست جمهوری آمریکا بوده است، وجود ارتباط میان این قطعنامه با راهبردی که وی دو هفته پیش برای اقدام علیه داعش اعلام کرد را امری نه چندان شگفت انگیز نمود. آمریکایی ها با توسل به شورای امنیت در زمینه تشکیل و فعالیت ائتلاف ضدداعش، بر این نکته مهر تائید زدند که انتقادها و اعتراض های بین المللی طی هفته اخیر در مورد نامشروع بودن هرگونه فعالیت نظامی این ائتلاف در سوریه بدون رعایت موازین بین المللی، فعالیت این ائتلاف را به شدت تضعیف نموده بود. آمریکا به عنوان رهبر این ائتلاف، با درخواست قطعنامه شورای امنیت به نوعی تلاش کرد تا راهبرد خود را به تائید این شورا برساند. هرچند دوم تا چهارم راهبرد وی در لابلای مفاد این قطعنامه گنجانده شده است اما تلاش مذکور در خصوص قانونی کردن مهم ترین محور راهبرد اوباما یعنی عملیات نظامی علیه داعش در هر جائی بدون نیاز به اخذ رضایت دولت سرزمینی، شکست خورد. زیرا اعضای شورا از هر گونه عبارتی که چنین تفسیری را برای آمریکا و ائتلاف ممکن سازد، پرهیز نمود. به عکس، در مقدمات و بندهای اجرائی قطعنامه بر لزوم رعایت منشور در «هر گونه اقدام ضدتروریستی» تاکید شد و هم چنین توضیحات و مشروح مذاکرات اعضای شورا نیز به صورت صریح تائید نمود که این قطعنامه مجوزی برای توسل به زور نیست و هر گونه اقدام علیه داعش در کشورهای عراق و سوریه باید با رعایت موازین بین المللی باشد. بدین ترتیب، شورا از دادن اجازه حمله نظامی به این کشورها به عنوان عملیات ضدداعش خودداری کرد.

معنای دیگر این اقدام شورا اینست که با وجود اهمیت نابودسازی داعش و تهدیدهای آن، هر گونه اقدام نظامی محدود یا غیر آن، هوائی یا غیر آن و انفرادی یا گروهی باید با اخذ رضایت و هماهنگی کامل با خواست دولت هایی باشد که داعش قلمرو آنها را تسخیر کرده و به فعالیت می پردازد. این مقوله، نوعی استیلای دیدگاه روسیه، ایران، عراق و سایر حامیان دولت سوریه را نشان داد، هرچند غربی ها به اینکه چنین محدودیت مهمی فراروی فعالیت ائتلافی نظامی آنها پدید آمده است، اقرار نکرده اند. با این حال، اوباما این قطعنامه را ستوده اما آن را برای شکست داعش «ناکافی» شمرده است. بخشی از دلایل این ناکافی شمردن قطعنامه 2178، عدم تجویز اقدام نظامی علیه داعش در سوریه و کشورهای دیگر است.
2-7-6- محتوای قطعنامه 2178 شورای امتیت و ابعاد ماهیتی آن
این قطعنامه دارای ابعاد متعدد و وسیع است. مهم ترین ابعاد ماهیتی این قطعنامه را می توان در قالب 25 محور به صورت زیر خلاصه نمود:
همکاری بین المللی فوری دولت ها برای پیشگیری از جابجائی بین المللی جنگجویان تروریست در مناطق مخاصمه اعم از ورود و خروج از آنها
در این نشست، بیش از 50 مقام بین المللی و دولتی به اظهارنظر و صحبت پرداختند. سران و نمایندگان برخی کشورها که عضو شورا نبودند نیز در این نشست حضور داشتند.
محکومیت افراط گرائی خشونت آمیز.
دولت ها با رعایت حقوق بین الملل از جذب نیرو، سازماندهی، جابجائی، یا تجهیز افرادی که به قصد تمهید، برنامه ریزی یا مشارکت در اقدامات تروریستی به کشورهای دیگر سفر می کنند، جلوگیری نمایند.
این تعهد قطعنامه، ناظر بر کلیه اقدامات تروریستی و فراتر از داعش و امثال آنها است. شورا بدین ترتیب، از فرصت مقابله با داعش برای تعهدسازی عام الشمول استفاده کرده است.
ابراز نگرانی از شکل گیری شبکه های بین المللی تروریستی.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

نیاز ویژه و وفوری به جلوگیری از سفر و پشتیبانی از جنگجویان تروریست خارجی مرتبط با دولت اسلامی عراق و شام، جبهه النصره و سایر انشعابات و گروه های وابسته به القاعده (گفتنی است که در مورد محدودسازی ترکیب داعش و دیگر گروههای تروریستی، عمدتاً بر قطع امکان عضوگیری آنها از تروریستهای «خارجی» تمرکز شده است؛ گوئی عضوگیری آنها از اتباع کشورهای محل فعالیت شان، امری مذموم نمی باشد).
همه دولت ها باید از طریق سیستم حقوقی خود سازوکارها و تمهیدات لازم برای تعقیب سفرهای مرتبط با اقدامات تروریستی یا آموزش و همچنین تامین مالی یا تسهیل این اقدامات را ایجاد نمایند و این گونه اقدامات را به عنوان جرایم مهم تلقی کنند.
در مقدمه این قطعنامه بر این نکته تاکید و تصریح شده که “همکاری بین المللی و هر گونه تدابیر اتخاذی از سوی دولت های عضو برای پیشگیری و مقابله با تروریسم باید کاملاً با منشور ملل متحد سازگار باشد”.
با تاکید مجدد بر رعایت حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کلیه دولتها بر اساس منشور.
با تاکید مجدد بر اینکه دولت های عضو باید اطمینان یابند که هر گونه تدابیر اتخاذی آنها علیه تروریسم با تعهدات شان بر اساس حقوق بین الملل به ویژه حقوق بشر، حقوق پناهندگان و حقوق بشردوستانه سازگار است و تذکر اینکه عدم رعایت این موازین از جمله منشور ملل متحد خود یکی از عوامل افزایش افراط گرائی و رادیکالیسم خواهد بود.
با تاکید بر اینکه تروریسم تنها با تکیه بر زور نظامی، اقدامات پلیسی و عملیات اطلاعاتی از میان نخواهد رفت. و باید شرایط و عوامل رشد و گسترش تروریسم مدنظر قرار گیرد.
اقدامات دولت ها برای جلوگیری از بهره گیری تروریست ها از فناوری و ارتباطات و منابع مختلف باید با رعایت حقوق بشر و سایر تعهدات حقوقی بین المللی باشد.
دولت ها در خصوص افرادی که دارای دو یا چند تابعیت هستند و برای برنامه ریزی، تمهید یا شرکت در اقدامات تروریستی یا دریافت آموزش در این زمینه به کشورهای مختلف سفر می کنند، تدابیر مقتضی را با رعایت حقوق داخلی و بین المللی وضع نمایند.
دولت ها با رعایت حقوق بین الملل به ویژه حقوق بشر و حقوق پناهندگان، تضمین نمایند که وضعیت پناهندگی در راستای تمهید، برنامه ریزی یا تسهیل اقدامات تروریستی مورد استفاده قرار نگیرد.
تایید مجدد اینکه کلیه دولتها در سریع ترین زمان ممکن به عضویت کنوانسیون های بین المللی ضدتروریسم درآیند و تعهدات آنها را اجرا کنند.
لزوم مقابله با تهدیدهای اقدامات تروریستی بر صلح و امنیت بین المللی از جمله اقدامات جنگجویان تروریست خارجی بر اساس منشور ملل متحد.
محکومیت خشونت فرقه ای و افراط گرائی تروریستی.
خلع سلاح کلیه جنگجویان تروریست خارجی و توقف کلیه اقدامات تروریستی آنها و مشارکت شان در درگیریهای مسلحانه.
تعهد دولت ها به تشدید کنترل های مرزی و صدور اسناد هویتی و سفر به منظور جلوگیری از جابجائی تروریست ها یا تردد افراد برای عضویت در این گروهها
درخواست همکاری دولت ها در زمینه تبادل اطلاعات عملیاتی در خصوص اقدامات و تحرکات تروریست ها و شبکه های تروریستی
درخواست از دولت ها برای سرکوب عضو گیری، تجهیز و جابجائی افراد برای پیوستن به گروههای تروریستی، بر اساس حقوق بین الملل.

یادآوری اعمال قطعنامه 1373 در مورد کلیه گروههای تروریستی.
کمک دولت ها به ظرفیت سازی در دولت های مواجه با تهدید جنگجویان تروریست خارجی.
2-7-7- دیدگاههای مطروحه در مورد قطعنامه 2178 در شورای امنیت
اظهارنظر50 مقام دولتی و بین المللی در این نشست، بازتاب اهمیت تقویت سازوکارهای لازم برای مقابله با تهدیدهای تروریستی اخیر و آینده به ویژه تهدیدهای داعش است.
سران نیجریه، فرانسه، چاد، لیتوانی، رواندا، اردن، شیلی، کره جنوبی، انگلستان، استرالیا، لوگزامبورگ، هلند، مراکش، نروژ، ترینیداد و توباگو، کنیا، مقدونیه و بلژیک از جمله کسانی بودند که در این نشست به اظهارنظر پرداختند.
دولت های چین، صربستان، پاکستان، الجزایر، سنگال، لاتوی، دانمارک، آلبانی، استونی، قزاقستان، کانادا و نیوزیلند در سطح وزاری خارجه شرکت داشتند و دولت های سنگاپور، امارات، هند، اسپانیا، سریلانکا و مصر نیز سفرای خود را به این جلسه اعزام کردند. در میان سایر مقامات نیز دبیرکل ملل متحد، رئیس شورای اروپا و وزیر خارجه واتیکان را می توان

دیدگاهتان را بنویسید