تحقیق رایگان درباره پروتکل الحاقی

نام برد.
در کنار مواضع دولت هایی نظیر انگلیس و فرانسه که به صورت صریح به امکان اقدام نظامی علیه داعش اشاره کردند، غالباً اصل همکاری بین المللی مورد تاکید همه شرکت کنندگان بوده است و حتی اوباما از اشاره صریح به عملیات نظامی در این نشست خودداری کرد. اما در مقابل، کم نبودند دولتهائی که به صورت صریح هرگونه اقدام نظامی را منوط به رعایت موازین بین المللی نمودند و با این تعبیر کلی، عدم امکان استناد به این قطعنامه به عنوان تجویز توسل به زور را به رخ ائتلاف ضدداعش کشیدند.
به عنوان نمونه، وزیر خارجه روسیه در سخنان خود در این نشست شورا با تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی و انسجام در مبارزه با کلیه گروههای تروریستی، اظهار داشت که یکی از مسائل مهم در این زمینه خودداری از تفویض اختیار مداخله بین المللی به عنوان مبارزه با تروریسم است. لاوروف به اشاره به اینکه بعد از مداخله نظامی در لیبی و خاورمیانه، جنگجویان تروریست خارجی به شدت افزایش یافته اند، عملیات نظامی در این منطقه را موجب افزایش خطر تروریسم تلقی نمود.
نماینده چین نیز تاکید کرد هر گونه اقدام نظامی علیه تروریسم باید با رعایت منشور ملل متحد باشد و در مقابله با تروریسم از استانداردهای دوگانه پرهیز شود. نماینده لوگزامبورگ نیز رعایت موازین بین المللی را در تدابیر ضدتروریستی الزامی شمرد.
گفتنی است که اگر ایران نیز امکان حضور در این نشست را می یافت، می توانست از این مجال برای تبیین راهبردها و راهکارهائی که ایران به منظور ائتلاف سازی واقعی علیه تهدید داعش داشته است، استفاده نماید و حمایت از دیدگاهی که عملیات نظامی اخیر آمریکا و ائتلاف آن در سوریه و به نام تدابیر ضدداعش را غیرقانونی می داند، تعمیق ببخشد.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

کم نبودند دولتهائی که به صورت صریح هرگونه اقدام نظامی را منوط به رعایت موازین بین المللی نمودند و با این تعبیر کلی، عدم امکان استناد به این قطعنامه به عنوان تجویز توسل به زور را به رخ ائتلاف ضدداعش کشیدند.
در کل قطعنامه شورا هر چند به برخی از محورهای موردنظر راهبرد اوباما علیه داعش یعنی ظرفیت سازی در دولت های در معرض خطر داعش به منظور جلوگیری از رشد این گروه ها اشاره کرده و البته آنها را مقید به رعایت موازین بین المللی و تمامیت ارضی دولت های مذکور نموده است اما اجازه اقدامات یکسویه برای بسط ناامنی و بی ثباتی در جهان به بهانه مقابله با تروریسم را نداده است. از این حیث، این قطعنامه بیش از آنکه غربی ها آن را مهر تائید جهانی بر راهبردهای خود علیه داعش می پندارند، تائیدی بر نیاز فوری به کنترل تردد «جنگجویان تروریست خارجی» است که مبادا تهدیدهای آنها، دامن اروپا و آمریکا را بگیرد.
در کل، اوصاف و کارکردهای این قطعنامه و پیامدهای آن را می توان در قالب چهار نکته زیر جمع بندی و ترسیم نمود:

نکته نخست، کارکرد این قطعنامه به منزله تضمین حصر گروه های تروریستی در منطقه است. به واقع، مرکزثقل این قطعنامه، قطع خطوط ارتباط افراد در سایر کشورها با گروه تروریستی داعش و النصره یعنی مانع شدن از عضویت آنها در این گروه های تروریستی است و نه نابودسازی گروههای مذکور.
این قطعنامه رشد کمی و کیفی داعش و النصره را با مجموعه از تدابیر کنترلی پیش بینی کرده است بدون آنکه برای کاهش قدرت عمل و ظرفیت های فعلی این گروهها و در نهایت نابودسازی آنها تدبیر ویژه ای را مقرر کرده باشد. از این حیث، این قطعنامه نیز ادامه همان قطعنامه های 2169 و 2170 در مورد حصر گروههای تروریستی در منطقه و جلوگیری از خطر بازگشت اعضای خارجی آنها به کشورهای اروپائی و امریکائی است.
نکته دوم، کلی بودن این قطعنامه است به طوری که جنبه های ضدداعشی آن بسیار کمتر از جنبه های کلی آنست. در واقع، این قطعنامه عمدتاً به عنوان یک قطعنامه علیه تروریسم است و نه علیه داعش. این در حالیست که قطعنامه های 2169 و 2170 به صورت خاص علیه داعش و النصره تدوین شده بودند.
به تعبیر دیگر، جنبه های کلی و عام الشمول این قطعنامه (قاعده سازی برای مقابله با گروههای تروریستی) بسیار بیشتر از تدابیری است که به صورت ویژه علیه داعش، النصره و دیگر گروههای تروریستی در عراق و سوریه پیش بینی کرده است. در این زمینه، این قطعنامه اساساً مخاطب خود را «گروههای تروریستی» یا «اقدامات تروریستی» قرار داده است و تنها با یک بند، از دولتها خواسته است که این قطعنامه را در مورد داعش و النصره نیز فوری اجرا کنند. در بند 10 این قطعنامه “اجرای سریع و کامل این قطعنامه در مورد جنگجویان تروریست خارجی و نیاز فوری و ویژه به اجرای قطعنامه در خصوص جنگجویان تروریست خارجی مرتبط با داعش، النصره و سایر شبکه های وابسته به القاعده” درخواست شده است.
نکته سوم اینست که در هیچ جائی از این قطعنامه، ائتلاف ضدداعش موردنظر امریکا به رسمیت شناخته نشده است. بنابراین، این قطعنامه کارکردی برای تائید شکلی یا ماهیتی این ائتلاف ندارد. و نهایتاً اینکه این قطعنامه به هیچ وجه مستقیماً اجازه عملیات نظامی علیه داعش را اعطا نکرده است. بلکه به صورت مشخص و بیش از 13 بار تاکید کرده است که اقدامات بین المللی و فردی باید با رعایت موازین بین المللی و منشور ملل متحد باشند. بدین ترتیب، همچنان نامشروع بودن حملات هوائی امریکا و متحدین عربی این کشور در سوریه به قوت خود باقیست. ضمن اینکه کشتن غیرنظامیان و حمله به زیرساخت های صنعتی و اقتصادی سوریه (حمله به پالایشگاههای نفتی) طی حملات روزهای گذشته ائتلاف امریکائی نیز با الزامات قطعنامه اخیر دائر بر رعایت حقوق بشردوستانه مغایرت داشته است. از این رو، این قطعنامه بیش از آنکه مستندی برای راهبرد نظامی امریکا در سوریه و عراق باشد، علیه این کشور قابل استناد است. (خبرگزاری فارس، نادرساعد، 1393)
2-8- ملیت و تابعیت جنگجویان خارجی
جنگ طولانی مدت در کشورهای خاورمیانه، مسلمانان فراوانی را برای شرکت کردن در آن به خود جذب کرده است.
الگوهای پیوستن افراط گرایی افراد و ویژگی متمایز انسان های افراطی به عوامل پیچیده ای بستگی دارد. فرض های کلی پذیرفته شده، فقر و نبود آموزش به عنوان دلایل اجتماعی و اقتصادی برای افراط گرایی هماهنگ با اظهارات پژوهش گران نیست، اگر چه کمابیش خشونت در شخصیت جنگجویان خارجی بر پایه کار داوطلبانه شخصی عمل می کند.
انواع انگیزه ها وجود دارد که منجر می شود این افراد سفر کنند تا در جهادی در سرزمین خیلی دور شرکت کنند، برخی معروف به جوینده هویت، با نیاز برآورده نشده ی برای تعریف هویت خود سفر می کنند. همچنین برای بعضی با توجه به نحوه مشارکت به عنوان جنگجوی خارجی انگیزه سفرشان میل به قدرت و منزلت است.
در ذیل به جنگجویان خارجی که دارای تابعیت اروپایی و آسیای مرکزی هستند، می پردازیم
اتباع و شهروندان اروپایی
مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی تخمین می زند که 18 درصد از تعداد کل جنگجویان خارحی اروپایی هستند. فرانسه، بریتانیا، آلمان، بلژیک و هلند دارای بیشترین جذب نیرو به دولت اسلامی هستند. شناخت این جنگجویان که چه کسانی هستند؟ و انگیزه شان چیست؟ در پس شرکت کردن در به اصطلاح جهادهای مختلف ناشناخته است. این گفتار که از دیدگاه پژوهش اروپایی عرضه می شود قصد دارد تا شناخت این پدیده را با درنظر گرفتن الگوهای پیوستن و عوامل ایجاد انگیزه گسترده تر کند.
انگیزه برخی از اروپاییان مبتنی بر انتخاب آگاهانه برای انتقام است، در حالی که دیگران از سرناامیدی، نداشتن احساس تعلق و یا از سر عناد به این گروه می پیوندد.
علاوه بر این، برخی از اروپاییان برای مقاصد مشروع، از جمله دیدن خانواده خود و یا برای آموزش سفر می کنند. اما متأثر از شرایط خشونت آمیز می شوند، در آن هنگام مأموران استخدام دولت اسلامی، دلایل و تشویق هایی برای شرکت کردن در جهاد ارائه می کنند.

رسانه های اجتماعی سکویی قابل توجه با قدرتی غیرقابل انکار هستند و این رسانه ها ترکیبی از اطلاعات و الهام هستند، گروه هایی نظیر داعش برای بسیج کردن گروه های خود از آنان بهره برده اند. استفاده فعال از رسانه های اجتماعی، منبع کلیدی ایجاد انگیزه پیوستن به جنگ با عنوان جنگجویان خارجی است. (قابل دسترسی در سایت یاهو، مترجم افشین اشکوری کیایی)
2- اتباع و شهروندان آسیای مرکزی
حضور اتباع کشورهای آسیای مرکزی، شامل زن و مرد در خاورمیانه با هدف شرکت در جنگ یا حمایت از داعش رو به افزایش است. فقدان چشم انداز اجتماعی، نبود آزادی های مذهبی، و در حاشیه قرار داشتن این افراد از نظر سیاسی از جمله دلایل گرایش به داعش می باشد. گروه بین المللی بحران در گزارشی در این باره نوشت: همه کشورهای آسیای مرکزی از حاکمیت ضعیف و فساد رنج می برند. هیچیک از این پنج کشور یعنی: ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان به ویژه در مناطق روستایی خدمات رفاه اجتماعی مناسب ارائه نکرده اند. سرویس های امنیتی این کشورها گرایش به استفاده از شیوه های خشن دارند و در مجموع قادر به رفع چالش پیچیده ناشی از داعش نیستند. کشورهای آسیای مرکزی به جای ترویج آزادی دینی توأم با حمایت در قانون اساسی سکولار و تلاش برای بهره مندی از تجارب اروپایی ها و آسیایی ها در اسکان مجدد به اصطلاح جهادی ها، با توسل به زور و سخت گیری بیشتر به افراط گرایی دامن می زنند. جذب نیرو توسط افراطیون در مساجد کشورهای آسیای مرکزی صورت می گیرد. اینترنت و شبکه های اجتماعی نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند. افراط گرایی زنان در این منطقه ناشی از فقدان فرصت های سیاسی، اقتصادی، مذهبی و اجتماعی می باشد. بیشترین جذب نیرو توسط داعش از آسیای مرکزی از میان قوم ازبک صورت می گیرد برخی از این افراد در داخل کشور، برخی در خارج از کشور و عمدتاً به عنوان نیروی کار مهاجر جذب گروه های افراطی شده اند. منطقه آسیای مرکزی و به خصوص ازبکستان مستعد پرورش جنگجویان خارجی است، رفع این مشکل مستلزم اصلاح ساختار پلیسی و اتخاذ نگرش مدارا جویانه نسبت به دین است. (قابل دسترسی در سایت شورای راهبردی روابط خارجی، 2014)
2-9- مزدوران و جنگجویان خارجی
جنگجویان تروریست خارجی پدیده جدید و نسبتاً غیرمنتظره جهانی است که موضوع جدیدترین قطعنامه های شورای امنیت، به شماره های 2178(2014) و 2199(2015) شورای امنیت سازمان ملل متحد واقع گردیده در حالی که پدیده مزدوری دارای سابقه تاریخی دیرین و قدمت طولانی می باشد وضعیت حقوقی مزدوران در پروتکل الحاقی 1977 عهدنامه های چهارگانه ژنو مشخص است که در ذیل به تعریف آن و وضعیت حقوقی مزدوران می پردازیم.
2-9-1- تعریف مزدور
وضعیت مزدوران دارای سابقه تاریخی دیرین است که پس از یک دوره ناپیدایی، مجدداً در قرن نوزدهم ظاهر شده است. مخصوصاً‌ کشورهای قاره آفریقا نسبت به این موضوع بسیار حساسند، زیرا از سال 1960، این نیرو در درگیری های مسلحانه آن قاره، از جمله در زئیر، بیافرا، آنگولا، کاتانگا، رودزیا، اتیوپی و اخیراً در لیبی نقش آفرین بودند. به رغم شناسایی مزدوری به عنوان یک جنایت ترذیلی در قوانین داخلی برخی از کشورها، از جمله کشورهای مذکور و مجازات اعدام برای آن، عهدنامه های چهارگانه ژنو به موضوع نپرداخته است. با تشکیل کنفرانس دیپلماتیک ژنو در زمینه حقوق بشر دوستانه در 1977، چشم انداز تا حدودی تغییر کرد و اولین پروتکل الحاقی سعی نمود تا تعریف مزدور و وضعیت حقوقی وی را مشخص کند.
2-9-2- وضعیت حقوقی مزدور در پروتکل الحاقی 1977 ژنو
پروتکل الحاقی برای شناسایی مزدور اجتماع شش شرط را لازم می داند:
مزدور هر شخصی است که:
اختصاصاً در داخل کشور یا خارج از کشور به منظور نبرد در یک درگیری مسلحانه بین المللی استخدام شده باشد. بنابراین اگر شخصی به طور دائم استخدام شده باشد، این دیگر مزدور محسوب نمی شود؛
عملاً ‌و به طور مستقیم در یک درگیری مسلحانه بین المللی شرکت داشته باشد.
انگیزه ی وی از شرکت در درگیری مسلحانه بین المللی اساساً نفع شخصی باشد. این ویژگی، مزدور را از داوطلبی که در پی عقیده و آرمان خود می جنگد، متمایز می کند؛
تبعه یا مقیم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *