مدل دوم

رهبری تحول گرا

۵۵۷/۰

۳۱۱/۰

۰۰۰/۰

۱۲۲/۰

۰۰۰/۰

توانمند سازی

۴۹۶/۰

۰۰۰/۰

با توجه به جدول ( ۴ – ۱۱) مشاهده می شود که در مرحله اول مدل شامل متغیرهای رهبری تحول گرا و توانمندسازی روانشناختی است که مقدار سطح معنی داری مدل بدست آمده کمتر از پنج صدم می باشد یعنی مدل رگرسیون خطی بدست آمده معنی دار بوده و می توان گفت که بین رهبری تحول گرا و توانمند سازی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد که میزان ارتباط بین دو متغیر برابر ۳۲۷/۰ است. با ورود متغیر توانمندسازی روانشناختی مدل دوم حاصل می شود؛ همانطور که ملاحظه می شود این مدل نیز معنی دار و خطی است؛ ورود متغیر توانمندسازی روانشناختی در مدل باعث ایجاد تغییر در میزان ارتباط متغیرها می گردد به طوری که میزان آن از ۳۲۷/۰ به ۳۱۱/۰ می رسد و همچنین میزان تغییرات ضریب تعیین در حدود ۳/۳۰ درصد می باشد. سطوح معنی داری ضرایب بتا در دو مدل بیانگر معنی دار بودن هر دو متغیر در مدل نهایی است. به این ترتیب می توان گفت که توانمندسازی روانشناختی رابطه بین رهبری تحولگرا و رفتارشهروندی سازمانی کارکنان آموزشکده های فنی حرفه ای استان گیلان را تعدیل میکند و فرضیه سوم تایید می شود.
فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادات
۵-۱) مقدمه
این فصل شامل چهار بخش است که در بخش اول نتایج تجزیه و تحلیل متغیرها، توسط آمار توصیفی بیان می شود و در بخش دوم نتایج آزمون فرضیهها به کمک آمار استنباطی بیان میشود ، بخش سوم پیشنهادات لازم ارائه میشوند و در نهایت بخش چهارم محدودیتهای تحقیق بیان میشود.
۵-۲) نتایج آمار توصیفی
 
 
توصیف پاسخ دهندگان
آمار نشان میدهد که از ۹۸% نفراتی که به سوالات جنسیت و تحصیلات پاسخ دادهاند ۹۱% آنان مرد و تنها ۷% زن میباشند و از میان این تعداد افراد در حدود نیمی از آنان دارای مدرک تحصیلی لیسانس میباشند. همچنین در خصوص وضعیت سن پاسخدهندگان میتوان عنوان کرد که اکثر جامعه آماری مورد پژوهش از افراد جوان بهره برده بطوریکه تنها ۴% پاسخ دهندگان بالای ۵۰ سال سن دارند و اکثریت این نفرات بین ۳۱ تا ۴۰ سال سن دارند که حاکی از جوان بودن نیروی کار در جامعه مورد پژوهش میباشد. و نهایتاً اینکه بیشترین سابقه کار پاسخ دهندگان بین ۱۱ تا ۱۵ سال می باشد.
۵-۲-۲) توصیف متغیر رفتار شهروندی سازمانی
متغیر رفتار شهروندی سازمانی دارای میانگین ۵/۳ استو میتوان گفت که میانگین بدست آمده از حد متوسط مورد انتظار طیف به میزان ناچیزی بیشتر است و از آنجایی که این متغیر هنوز در جامعه مورد تحقیق از حد مطلوب و کافی فاصله دارد باید به این متغیر توجه شود.
۵-۲-۳) توصیف متغیر رهبری تحولگرا
متغیر رهبریتحولگرا دارای میانگین ۶/۳ میباشد که میتوان گفت که نمره رهبریتحولگرا کمی بیش از حد متوسط مورد انتظار طیف است و این نشاندهنده گرایش متوسط مدیران به سبک رهبری تحولگرا در جامعه آماری مورد تحقیق میباشد که باید متغیر رهبریتحولگرا را در جامعه مورد پژوهش ارتقاء بخشید.
۵-۲-۴) توصیف متغیر توانمند سازی روانشناختی
متغیر توانمند سازی روانشناختی دارای میانگین ۹/۳ میباشد. لذا میتوان بیان کرد که نمره آن کمی از حد متوسط مورد انتظار طیف بیشتر بوده است. بنابراین باید به اعطای اختیار و تصمیمگیری به کارکنان به منظور افزایش کارایی آنان بیشتر توجه شود.
۵-۳) نتایج آزمون فرضیهها
فرضیه اول: بین رهبری تحولگرا و رفتارشهروندی سازمانی کارکنان آموزشکدههای فنی حرفهای استان گیلان ارتباط معناداری وجود دارد.
بین دو متغیر رهبری تحولگرا و رفتارشهروندی سازمانی در سطح ۹۵% رابطه معنیداری وجود دارد، شدت این رابطه برابر ۷/۳۲ درصد است جهت این تاثیر مثبت است. که این بیانگر رابطه مستقیم بین دو متغیر می باشد. یعنی در صورت افزایش گرایش به سبک رهبری تحولی، رفتارشهروندی سازمانی نیز افزایش می یابد. ازسویی ضریب تعیین در این فرضیه برابر با ۱۰۶/۰ است که این نشان می دهد که متغیر رهبری تحولگرا( مستقل) به میزان ۶/۱۰ درصد می تواند متغیر رفتارشهروندی سازمانی کارکنان( وابسته) را پیش بینی کند. از آنجایی که این رابطه مستقیم و مثبت است، در نتیجه هرچقدر توانایی شخصی مدیران سازمان در پیشبینی، ساخت آینده، انعطافپذیری، تفکر استراتژیک بالا رود؛ پس میتوان رفتارشهروندی سازمانی را تغییر و افزایش داد. در همین راستا یعقوبی و همکارانش در سال ۱۳۹۰ تحقیقی با عنوان ارتباط سبکهای رهبری با رفتارشهروندی سازمانی در بیمارستان اصفهان انجام دادند. که نتایج نشان داد سبک رهبری تحولگرا ارتباط مثبت و معنی داری بر رفتارشهروندی سازمانی دارد که با نتایج تحقیق همراستا است. همچنین نتایج حاصل از تحقیق سامی (۲۰۱۴) در هتلهای ۵ ستاره هند همسو با نتیجه بدست آمده از تحقیق حاضر است.
فرضیه دوم: بین توانمندسازی روانشناختی و رفتارشهروندی سازمانی کارکنان آموزشکدههای فنی حرفهای استان گیلان ارتباط معناداری وجود دارد.
بین دو متغیر توانمندسازی روانشناختی و رفتارشهروندی سازمانی در سطح ۹۵% رابطه معنیداری وجود دارد، شدت این رابطه برابر ۶/۵۴ درصد است جهت این تاثیر مستقیم و مثبت است. که این بیانگر رابطه مستقیم بین دو متغیر میباشد. یعنی در صورت افزایش توانمندسازی روانشناختی، رفتارشهروندی سازمانی افزایش می یابد. ازسویی ضریب تعیین در این فرضیه برابر با ۲۹۸/۰ است که این نشان میدهد که متغیر توانمندسازی ( مستقل) به میزان ۸/۲۹ درصد می تواند متغیر رفتارشهروندی سازمانی کارکنان( وابسته) را پیش بینی کند.از آنجایی که این رابطه مستقیم و مثبت است، در نتیجه با اعطای اختیار و تصمیمگیری به کارکنان به منظور افزایش کارایی آنان بروز رفتار شهروندی بیشتر خواهد شد. نتایج تحقیقات مشابه نشاندهنده همراستایی با نتیجه این تحقیق است بطوریکه در تحقیق مشابهی که سامی (۲۰۱۴) در هتلهای ۵ ستاره هند انجام داد نشان داده شد که توانمندسازی روانشناختی با رفتارشهروندی سازمانی ارتباط مثبت و معناداری دارد که با نتایج تحقیق مطابقت دارد.
فرضیه سوم: توانمندسازی روانشناختی رابطه بین رهبری تحولگرا و رفتارشهروندی سازمانی کارکنان آموزشکدههای فنی حرفهای استان گیلان را تعدیل میکند.
جهت آزمون این فرضیه دو گام در نظر گرفته میشود در گام اول رابطه بین رهبری تحولی و رفتارشهروندی سازمانی و توانمندسازی روانشناختی در نظر گرفته میشود و در گام دوم توانمندسازی روانشناختی به مدل اضافه میشود، لذا تجزیه و تحلیل نشان داد با ورود توانمندسازی روانشناختی شدت رابطه بین رهبری تحول گرا و رفتارشهروندی سازمانی به میزان ۲۳/۰ افزایش یافته است، همچنین رهبری تحول گرا با ورود توانمندسازی روانشناختی در حدود ۳۱ درصد تغییرات رفتارشهروندی سازمانی را تبیین میکند. در نتیجه هر چقدر در آموزشکدههای فنی حرفهای استان گیلان به انگیزش درونی شغلی بیشتر توجه شود، رفتارشهروندی سازمانی افزایش خواهد یافت. در همین راستا تحقیقی توسط گوین سامی در سال ۲۰۱۴ در تلهای ۵ ستاره هند انجام شد و نتایج نشان داد که توانمندسازی روانشناختی رابطه بین سبک رهبری تحولی و رفتارشهروندی سازمانی را تعدیل میکند که با نتایج تحقیق همراستا است.
۵-۴) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق
با توجه به فرضیههای تحقیق مشخص گردید که رهبری تحولی باعث بروز رفتار شهروندی سازمانی شده و همچنین میتواند از طریق توانمندسازی روانشناختی بر بروز اینگونه رفتارها اثر غیر مستقیم داشته باشد. در نتیجه میتوان راﻫﻜﺎرﻫﺎ و ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎﻳﻲ را ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﻳﺶ گرایش به سبک رهبری تحولی و تقویت توانمندسازی روانشناختی کردن ارائه کرد تا بروز رفتار شهروندی سازمانی کارکنان را بالا برد.

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir