مطالب عمومی سری اول

آیا می‌دانید مرخصی گرفتن روی مغز و بدن شما چه تاثیری می‌گذارد؟

مرخصی گرفتن، سفر کردن و استراحت در طول سفر رو تقریبا همه آدم‌های روی کره زمین دوست دارن. اما تعداد کمی از مردم این کار رو انجام میدن.

براساس آماری که مدیرکل دفتر فرهنگی، بازرگانی و خدمات مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد، هرساله ۵۵ درصد خونواده‌های ایرونی سفر می‌کنن. سید حسن پیمان در این رابطه گفته: «متوسط سفر خونواده‌های کشور ۱۱۹ سفره و هرساله حدود ۲۵۰ میلیون سفر در کشور انجام می‌شه.»

به گفته ایشون، ۱۳ درصد سفرهای ثبت‌شده ملی مختص گیلان، ۱۱ درصد مازندران و ۹درصد به مقصد خراسان رضویه.

این در حالیه که طبق قانون کار، هر کارمند و کارگر ایرونی اجازه داره یه ماه در سال رو مرخصی بگیره.

یعنی از این زمان واسه استراحت و سفر استفاده کنه.

اما بیشتر مردم با بهونه مشغله زیاد کاری یا گران بودن هزینه سفر از اینجور فرصتی هم جهت با بهبود روحیه خود بهره نمی‌گیرند.

این موضوع در کشور پهناوری مثل آمریکا هم به همین منواله. براساس آمار منتشره در سال ۲۰۱۵، شهروندان آمریکایی فقط ۸ روز در سال به مرخصی می‌روند.

گزارش آماری دانشگاه هاروارد و موسسه رابرت وود جانسون نشون می‌دهد بیشتر این افراد اقرار دارن به دلیل مشغله زیاد کاری نمی‌تونن مرخصی بگیرن. یکی دیگه از دلایل نبود به کار گیری مرخصی اینه که محل کار اونا نیروی کافی واسه جانشین کردن این افراد نداره. یعنی کسی نیس که در غیبت فرد کارای اونو بکنه. همین باعث می‌شه تا کارمند توانایی مرخصی گرفتن نداشته باشه.

اما اگه بدونین که مرخصی گرفتن‌های گاه و بیگاه چه اثر مثبتی روی بدن و ذهنتون داره و کمک می‌کنه تا کارای خود رو با خلاقیت و سرعت بیشتری به انجام برسونین، دیگه در این کار اهمال نمی کنین.

واسه اینکه بدونین مرخصی گرفتن روی مغز و بدن شما چه تاثیری می‌گذارد در ادامه این مطلب با ما همراه باشین.

زیاد کار کردن – برعکس استراحت و مرخصی – می‌تونه مشکلات سلامتی زیادی رو بدنبال داشته باشه. محققان با بررسی عادت کاری بیشتر از ۶۰۰ هزار کارمند در کشورای آمریکا، انگلیس و استرالیا به این نتیجه رسیده‌ان، آدمایی که بیشتر از ۵۵ ساعت در هفته کار می‌کنن ۳۳ درصد بیشتر از کسایی که ۳۵ تا ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنن در خطر سکته و ۱۳ درصد بیشتر در خطر حمله قلبی قرار دارن.

کارشناسان علوم اقتصادی هم هم اینکه به محاسبه کارکرد بهتر و موثر بودن برنامه‌های کارمندان پرداخته و فهمیدن آدمایی که بیشتر از ۴۸ ساعت در هفته کار می‌کنن بیشتر با کم شدن کیفیت کاری مواجه می‌شن.

روانشناسی موسوم به دبورا مولهرن هم در این رابطه بیان داشته: وقتی شما بیشتر از اندازه کار و فعالیت داشته باشین و هیچ معطلی و استراحتی در اون ایجاد نکنین، بدنتون به سختی می‌تونه آروم شه و در نتیجه استرس‌هاتون افزایش پیدا می کنه.

چیزی که علم عصب شناسی نشون می‌دهد اینه که آدم باید هر چند وقت یه بار به بدن خودش استراحت بده تا بتونه دوباره به کارکرد اصلی خود برگرده. بدون وجود اینجور معطلی‌ای، اعصابی که وظیفه انتقال حس آرامش و آسودگی رو دارن ضعیف می‌شن و در نتیجه فرد نمی‌تونه خیلی راحت از شدت استرس‌های خود کم کرده و خواب و استراحت راحتی داشته باشه.

بیشتری بخونین: استرس؛ آسیب ای که نه فقط روح، بلکه جسم آدم رو تخریب می کنه

جالبه بدونین حتی تصور و خیال پردازی در مورد سفر هم می‌تونه روحیه شما رو عوض کنه چه برسه به سفر واقعی. محققان با مطالعه روی ۹۷۴ کارمند هلندی که به سفر رفته بودن فهمیدن برنامه‌ریزی کردن واسه سفر این افراد رو قبل از بستن بار سفر و راهی شدن خوشحال و سرحال می‌کنه.

البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که سفر و تعطیلات شما نباید خیلی طولانی باشه. بیشتر افراد پس از سفر و تعطیلات، حتی اگه فقط ۲۴ ساعت زمان برده باشه،  احساس بسیار بهتری دارن و با انگیزه بیشتری کاراشون رو انجام میدن و اهدافشون رو محقق می‌کنن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   با کاربردهای درمانی و زیبایی گیاه پر خاصیت «آلوئه ورا» آشنا شوید

سفر و رفتن به تعطیلات نیاز به استراحت رو خاموش می‌کنه و حتی تا مدت‌ها پس از برگشت به خونه هم این حس باقی می مونه.

تحقیقات علمی دیگری هم ثابت کرده مردم پس از برگشت از سفر خواب عمیق‌تری رو تجربه می‌کنن.

محققان ثابت کرده‌ان پس از یه سفر سه روزه، عکس العمل‌های فرد سرعت بیشتری پیدا می‌کنه. این افزایش سرعت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از قبل از سفر برآورد شده.

دلایل علمی زیادی هم هست که ثابت می‌کنن آدمایی که زیاد به سفر می‌روند نه فقط زندگی سالم‌تری دارن، بلکه طول عمر بیشتری هم دارن.

یه تحقیق علمی که روی مردان میان سال با مشکل قلبی انجام شد، مشخص کرد اگه این افراد همیشه سفر برن و از تعطیلات خود استفاده کنن تا ۳۷ درصد کمتر از هم نوعان خود در خطر مرگ قرار می گیرن.

مطالعه روی ۷۴۹ زن در ماساچوست ثابت کرد زنائی که هر ۶ سال یه بار به سفر می‌روند ۸ مرتبه بیشتر از کسایی که سالی دو بار سفر می‌کنن در برابر حمله قلبی قرار دارن.

بدن و سلامت جسمی رابطه مستقیم با سبک زندگی افراد داره.
یعنی اگه همیشه تحت استرس و فشار باشین پر روشنه که بیشتر مواقع مریض، بی حوصله، عصبی و استرسی باشین. اما اگه در فواصل وقتی کوتاه به خود استراحت بدین و از مرخصیای خود بهره بگیرین، مطمئن باشین خوشحال می مونین و خلاقیت و کارایی بهتری هم در شغل خود دارین.

استراحت دادن به جسم و مغز دلیل راحت شدن سلول‌های عصبی می‌شه و در نتیجه اعصاب راحت‌تر و ذهن بازتری دارین.

در سال ۲۰۱۷ میلادی، محققان با مطالغه روی ۳۸ نفر که به مدت ۳ ماه به تمرین یوگا و مدیتیشن می‌پرداختن مشخص کردن که این افراد، اضطراب و افسردگی کمتری رو تجربه می‌کنن و بدنشون هم با تغییرات محسوسی همراه بوده.

بدن این افراد تولید عامل نورون‌زایی جدا‌شده از مغز، پروتئینی که به وسیله ژنی به نام BDNF کد می‌شه رو زیاد کرده و کمک می‌کنه تا سلول‌های عصبی سالم و سلامت بمونن. این افراد هم اینکه استرس و ناراحتی‌های کمتری رو در مدت سه ماه یوگا کردن تجربه کرده بودن.

با همه این تفاسیر لازمه یادآوری کنیم که نباید سفر و تعطیلات و استراحت رو با تنبلی و تن‌پروری اشتباه بگیرین.

هم اینکه بد نیس بدونین فاصله گرفتن از میز کار به مدت زمان کوتاه هم می‌تونه در بهبود کارکرد شما یا تقویت تخیل و خلاقیتتان نقش زیادی داشته باشه.

محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده‌ان هر چی زمان کمتری رو پشت میز کار خود سپری کنین، اتلاف وقت کمتری هم دارین.

علم ثابت کرده آدمایی که بیشتر از ۱۰ روز به تعطیلات و سفر می‌روند دو برابر بیشتر از بقیه افزایش حقوق و جایزه دریافت می‌کنن. به این خاطر که با ایجاد یه معطلی کوتاه در کارا از فشار کاری کم کرده و با خلاقیت و انرژی دوبرابر به انجام وظایفشون می‌پردازند.

خوبه بدونین اگه سفر و تفریح شما با فعالیت بدنی زیادی همراه باشه، اثرات مثبت بیشتری روی جسم و مغزتون هم داره.
فعالیت‌های هوازی به بهتر شدن کارکرد سیستم عصبی بدن کمک می‌کنن و خطر ابتلابه مریضی‌های قلبی و عروقی رو تا حد زیادی کاهش میدن.

اگه بنا به هر دلیلی نمی‌تونید مرخصی بگیرین و به سفر برید، دست کم در محل کار با انجام استراحت‌های کوتاه مثل بررسی ایمیل‌های شخصی یا سر زدن به شبکه‌های اجتماعی، از فشار زیاد کار کم کنین و واسه چند دقیقه، ذهنتون رو از کارتون جدا کنین.

این کار باعث افزایش قدرت دقیق شدن و فوکوس کردن وکاهش خطر مشکلات قلبی می شه.