مطالب عمومی سری اول

چگونه با تنظیم برنامه غذایی، از نفخ جلوگیری کرده و شکم تخت تری داشته باشیم؟ [بخش دوم]

همونجوریکه در بخش اول این نوشته هم به اون گفته شد، داشتن شکم بزرگ و خصوصا وقتی که بر اثر نفخ به وجود اومده باشه، نه فقط ظاهری خوبی نداره بلکه می تونه سلامتی فرد رو هم به خطر بندازه.

در بخش اول این نوشته بعضی از مواردی رو شمردیم که با رعایت اونا می تونه کمی از نفخ شکم جلوگیری کرده و شکم تخت تری داشته باشیم. در این بخش هم با ادامه مطلب با شما همراه میشیم.

از مواد غذایی چون گوشتای تازه استفاده کنین

تا اونجا که می تونین تلاش کنین تا به جای مواد غذایی بسته بندی از مواد تازه تری استفاده کنین. دکتر آرمول در این باره میگه: “تاثیر مواد بسته بندی خود رو در دراز مدت نشون میده.” چون که مواد غذایی که میشه از اونا نگهداری بیشتری کرد، اندازه سدیم بیشتری رو دارن.

همونجوریکه در بخش اول هم به اون گفته شد، وجود سدیم می تونه دلیلی واسه ایجاد ورم و نفخای شکمی باشه.

واسه مصرف شکلای جور واجور سبزیجات هم روش هدف دار مناسبی به کار ببرین

همونجوریکه خودتون هم ممکنه از اون باخبر باشین، خوردن یه ظرف پاستا گزینه خیلی مناسبی واسه شام به حساب نمیاد، پس از مقادیر زیادی سبزیجات استفاده کنین. با این کار احساس سیری بیشتری می کنین.

این رو هم در نظر داشته باشین که سبزیجاتی مثل سیب زمینی، ذرت و لوبیا به دلیل دارا بودن کربوهیدرات، نباید بیشتر از اندازه مصرف شن. چون که اگه این نوع از سبزیجات هم بیشتر از اندازه و خصوصا واسه وعده شام خورده شن، باعث نفخ شکم تون می شن.

رامسی در این باره اشاره میکنه: “مصرف بیشتر از اندازه از سبزیجات نشاسته ای نام برده باعث می شه که معده واسه هضم کردن اون به زمان طولانی تری نیاز داشته باشه، پس می تونن باعث باد کردن شکم شن.”

هم اینکه یه سریای دیگه از سبزیجات مثل بروکلی و کلم هم می تونن ایجاد نفخای شکمی کنن. از اونجایی که این سبزیجات ایجاد نفخ می کنن و ممکنه موجبات نگرانی شما رو به وجود آوردن، میشه اونا رو با بقیه سبزیجات بدون نشاسته مثل گوجه فرنگی، فلفل و قارچ همراه کرد.

سبزیجات رو تا جایی که می شه پوست نگیرید

بر خلاف کربوهیدراتا که آب رو در بدن نگه می دارن و باعث ایجاد نفخ هم می شن، فیبرها این نفخ رو از بین می برن. آرمول در این باره میگه: “فیبرها دیر هضم هستن و واسه شکم گزینه خوبی حساب می شن.”

وقتی که می خواین سبزیجات رو بپزید اونا رو به همراه پوست شون بپزید و پوست نگیرید چون که این بخش از سبزیجات، مفیدترین قسمت فیبر اونا هستن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   عاشقانه‌های تلخ: ۱۰ فیلم دردناک و ویرانگری که شما را از درون تکان خواهند داد [قسمت دوم]

نوشابه رو کنار بذارین

حتی نوشابه هایی که بدون کالری هستن می تونن باعث ایجاد نفخ در شکم تون شن چون که کربونات موجود در اونا اینجور تورمی رو در شکم باعث می شه.

کراندل در این باره میگه: “نوشیدنیایی که به صورت کربونات درآمده ان، گاز و تورمی رو در داخل شکم بوجود میارن که راهی واسه خارج شدن هم ندارن. ایشون اضافه می کنه، شکر اضافه شده به اینجور نوشیدنیایی هم خود به تنهایی قادر به تولید باد و نفخ شکمیه.

به جای اینکه از نوشابه استفاده کنین، لیمو رو در آب چکانده و یا به اون خیار اضافه کنین تا بتونین با طعم دادن به نوشیدنی خود از اون لذت ببرین.

آروم غذا بخورین

بین ۲۰ تا نیم ساعت زمان میبره که مغز آدم پیام سیری رو از معده دریافت کنه.
رامسی در این مورد میگه اگه شما غذای خود رو فقط در ۱۵ دقیقه تموم کنین، ممکنه هنوز احساس گرسنگی داشته باشین.

وقتی که آروم تر غذا می خورید، به بدن تون این فرصت رو می دید که به موقع پیام سیری رو دریافت کنه.
علاوه بر این با این کار هوای کمتری رو موقع خوردن غذا وارد بدن کرده و نفخ کمتری در شکم تون به وجود میاد.

رامسی در این باره میگه: “هرچقدر تندتر غذا بخورین اندازه هوایی که بلعیده می شه زیاد شده و درنتیجه نفخ بیشتری بوجود میاره. کرندل در تایید صحبت همکارش میگه، وقتی که یه لقمه رو میل می کنین، چنگال خود رو پایین گذاشته و دست کم بیست بار لقمه ای رو که در درون دهن تون قرار داره رو بجوید. بعد چنگال رو ورداشته و دوباره این روند رو تکرار کنین.

دسر مناسبی رو انتخاب کنین

رامسی درباره مصرف دسر میگه، می تونین به جای اینکه در هر وعده غذایی از دسر استفاده کنین، اونو به بعضی مواقع کم کنین. آرمول هم در این باره میگه، وقتی که غذایی میل می کنین به خودی خود کمی نفخ در شکم تون به وجود میاد و با خوردن دسر، مقادیری شکر در کنار کربوهیدرات ساده رو هم به شکم وارد می کنین که وضعیت نفخ رو بدتر هم می کنه.

ایشون ادامه میده، وقتی که به اندازه کافی فعالیت بدنی داشتین زمان مناسبی واسه خوردن کمی از دسر موردنظرتانه و در این حالت نفخ کمتری رو به وجود می آورد. بهترین گزینه ها در این زمان، تنها مصرف یه اسکوپ از بستنی یا میوه های فریز شده ایه که می تونه هوس خوردن شیرینی رو در شما، برطرف کنه.